Naar de ruimte met Virgin Galactic

zaterdag 27 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
Met hun SpaceShipTwo heeft Virgin Galactic 's wereld eerste commerciele ruimteschip gebouwd. Het Amerikaanse bedrijf wil dit toestel gebruiken om toeristen de komende jaren naar de ruimte te sturen. Het einddoel is het opzetten van een commerciëel ruimtevaartbedrijf met vijf van dergelijke toestellen, vanaf eind 2011.

Bij de ontwikkeling van SpaceShipTwo werd voortgebouwd op de ervaring die is opgedaan met SpaceShipOne, waarmee in 2004 drie succesvolle vluchten werden gemaakt tot 100 km hoogte. De SpaceShipTwo klimt nu tot een hoogte van 140km en is is met zijn lengte van 18,3 meter 2 keer zo groot als de SpaceShipOne. De cabine is 2,3 meter breed en biedt plaats aan 6 passagiers en 2 piloten. De passagiers hebben tijdens de vlucht ook een goed zicht naar buiten door raampjes met een diameter van 30 en 43cm. Het ruimteschip bestaat volledig uit het uiterst lichte composietmateriaal koolstofvezel.

De SpaceShipTwo wordt met een eveneens nieuw ontworpen draagvliegtuig, de WhiteKnightTwo, tot op een lanceerhoogte van 15 km gebracht. Daar laat de WhiteKnightTwo de SpaceSHipTwo vallen en de raketmotor zal even later zorgen voor de aanstuwing van het ruimteschip. De SpaceShipTwo vliegt dan vervolgens bijna verticaal onder een hoek van 84° met het aardoppervak naar boven. Het vlieguig vliegt tot een hoogte van ongeveer 140km waar de passagiers kunnen genieten van een halfuur gewichtloosheid.

Onder invloed van de zwaartekracht brengen de piloten het ruimteschip terug naar beneden. Tijdens de de afdaling wordt het toestel sterk afgeremd door het kantelen van de vleugels over een hoek van 70° om de snelheid enigszins geleidelijk terug te brengen tot aerodynamisch acceptabele waarde zonder dat de romp te heet wordt door wrijvingswarmte. Op 21,5 kilometer hoogte kantelen de vleugels terug naar hun standaardpositie waardoor de SpaceShipTwo terug zweeft naar de aarde.

100 mensen hebben hun reisje al geboekt wat een slordige 140 miljoen euro kost... ALs u ook zin hebt om te proeven van de gewichtloosheid kan je op de website van Virgin Galactic nu een plaatsje boeken.



Het draagvlieftuig WhiteKnightTwo met in het midden de SpaceShipTwo.


Presentatie van de SpaceShipTwo :

Labels: ,

Video : een rondje doorheen het ISS

donderdag 25 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
Leun even naar achteren en geniet van deze HD video tour doorheen het International Space Center.

Labels: , , ,

BIG bouwt nieuwe Kazachse bibliotheek

maandag 22 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
Uitgenodigd als één van de 5 vooraf geselecteerde architectenbureau's werd de Deense praktijk BIG uitgeroepen tot winnaar van de internationale ontwerpwedstrijd voor Kazachstan's nieuwe nationale bibliotheek. De bouw van het gewaagd ontwerp is ondertussen al begonnen.


Bijzonder aan het ontwerp is dat de bibliotheek zal gebouwd worden in de structuur van een mobiusband. Een mobiusband is een ruimtelijke figuur die slechts één vlak en één rand heeft waardoor de muren overlopen in het plafond.

De bibliotheek heeft een vloeroppervlak van 33.000 vierkante meter en bestaat uit een stalen frame dat aan de buitenkant voorzien is met zonnecellen bedekte tegels. De bibliotheek zal niet alleen boeken bevatten maar het zal ook een museum zijn dat de ontwikkeling van de Sovjetstaat tot onafhankelijke democratie laat zien.


Binnenkant


Buitenkant
Labels:

NASA bouwt boeing 747 om tot Sofia

zondag 21 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments

NASA heeft sinds enkele maanden voor het eerste met de Sofia (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) gevlogen. De Sofia is een flink gewijzigde Boeing 747 met aan boord een optische telescoop die bestaat uit een primaire spiegel met een diameter van 2,5 meter.

Deze 17 ton wegende installatie is in de romp van het vliegtuig geplaatst en door middel van een draaiende deur in het vliegtuig heeft de telescoop volledig zicht op de lucht. Deze telescoop kan enkel infraroodstraling waarnemen. Dit is ook de reden voor het gebruik van een vliegtuig : op groote hoogte heeft de telescoop minder last van infraroodstraling afkomstig van de aarde.

De test bestond uit een vlucht van 2 minuten met de telescoopdeuren volledig geopend zodat de ingenieurs konden begrijpen hoe de lucht stroomt in en rond de telescoop. De deur heeft immers een negatief effect op de stabiliteit van de boeing 747 waardoor deze vlucht heel belangrijk was. De testvlucht was een grote stap voor toekomstige waarnemingen van het Universum, aldus NASA.

Naast dergelijke test vluchten van het vliegtuig plant NASA ook twee vluchten dit voorjaar om de bediening en de wetenschappelijke mogelijkheden van de telescoop te controleren. De eerste astronomische waarnemingen moeten nog dit jaar plaatsvinden.

Het project van de Sofia heeft ongeveer 520 miljoen euro gekost.
Labels: ,

Zamani ontwikkelt Micro Office Van

zaterdag 20 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
In de toekomst zullen steeds meer mensen buitenshuis gaan werken. Daardoor slinkt het aantal grote kantoorgebouwen snel. Als werknemers steeds vaker heen en weer moeten rijden tussen hun huis en hun externe locatie vraagt dat om een externe mobiele ruimte.

Dat zette architect Mani Zamani aan het denken. Hij ontwikkelde de 'Micro Office Van' of 'bus met bureau'. Het is een minibus met aan de zijkant een grote schuifdeur bestaande uit 2 delen. Voorin is er plaats voor 2 personen. 1 stoel voor bestuurder en de andere voor 1 passagier. Deze laatste stoel kan om zijn as draaien en met behulp van een railsysteem in de vloer verschoven worden en als bureaustoel gebruikt worden achterin de minibus. Daar staat ook een bureau en opbergruimte.

De minibus wordt elektrisch aangedreven door brandstofcellen en en elektromotoren. Ook bevindt er zich een groot zonnepaneel op het dak dat elektriciteit opwekt voor de kantoorruimte.

Zamani werkte ook een speciaal gebouw uit dat dienst doet als vergaderruimte. De werknemeres kunnen dat me hun Mirco Office Van tot tegen de verschillende deuren van dat gebouw rijden, de schuifdeuren openen en starten met het vergaderen. Als er echter niet genoeg plaats is kunnen de wagens ook zij-of achterwaarts gekoppeld worden met elkaar.
Labels: ,

X-zebrapaden in Londen

Gepost door Pieter Vandaele Comments
Sinds enkele maanden maakt Londen gebruik van diagonale zebrapaden, een concept geïntroduceerd door Tokyo. Het kruispunt Oxford Circus moet tijdens piekuren 32000 voetgangers en nog eens 1200 auto's en bussen verwerken. Dit leidde vaak tot onveilige situaties. Het bestuur van Westminster zorgde voor de invoering van de diagonale zebrapaden die op piekmomenten tweemaal zoveel voetgangers kunnen verwerken.

Gedurende een aantal seconden staan alle verkeerslichten voor auto's op rood en mogen voetgangers vanuit alle richtingen naar de overkant. De x-zebra is een aanvulling op de traditionele zebrapaden. Toch moet er ook rekening mee gehouden worden met het feit dat wanneer de lichten gelijktijdig op rood gezet worden het geen invloed mag hebben op de nabijgelegen kruispunten.
Labels:

Aquamarine Power brengt oesters in zee

donderdag 18 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
Natuurlijk geen echte oesters maar wel gigantische exemplaren van ijzer. Het Britse bedrijf Aquamarine Power heeft een soort van klapperende golfenergiegenerator aan het net gekoppeld en er wordt verwacht dat de 'Oyster' een vermogen zal leveren van ruim 300kW.

Het systeem bestaat uit een paneel met een hoogte van 10 meter dat is opgebouwd uit met lucht gevulde buizen. Dit paneel is scharnierend verbonden met een constructie die op de zeebodem rust. Onder invloed van golven beweegt het paneel heen en weer ten opzichte van de vaste constructie die op de zeebodem staat. Door het heen en weer bewegen zet dit paneel 2 grote hydraulische cilinders in beweging.

Deze hydraulische cilinders worden verbonden met een station via hydraulische verbindingen. Telkens wanneer de cilinders worden ingedrukt pompen zij onder grote druk vloeistof naar een tank. Dit reservoir voedt vervolgens een hyraulische motor die een piekvermogen van 318kW heeft.

Op dit moment bevindt het eerste exemplaar van de Oyster zich voor de kust van Orkney in Schotland op 10meter diepte.(zie video) Aquamarine Power zal de resultaten hiervan gebruiken voor de bouw van een nieuwe en betere versie, de Oyster2.

Labels:

Nieuwe super-zonnecel ontwikkelt

woensdag 17 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
Onderzoekers van IBM(International Business Machines) hebben een zonnecel ontwikkelt die meer energie kan produceren tegen een lagere prijs.

Deze zonnecel bestaat uit koper, zink, zwavel en selenium. De nieuwe cel heeft een rendement van 9,6 procent, 40 procent hoger dan de waarde die eerst werd bereikt met dezelfde materialen.

De ontwikkeling van deze cel is helemaal verschillend dan zijn voorgangers. Men maakte gebruik van technieken gebaseerd op nano-deeltjes in plaats van de populaire maar dure vacuum-gebaseerde techniek. Ook wordt er verwacht dat de productie veel goedkoper zal zijn. Eerdere pogingen om zonnecellen te maken met de hiervoor genoemde materialen haalden een efficientie van maximaal 6,7 procent. IBM staat nu open om hun techniek te verkopen aan de fabrikanten.
Labels:

Grootste graafmachine ter wereld : de Bagger 288

zondag 14 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
Het grootste graafmachine ter wereld is de Bagger 288 gebouwd door de Duitse Fabrikant Krupp. Het bouwen nam een tijd van maar liefst 5 jaar in beslag en het hele project kostte een slordige 100 miljoen dollar.

De machine is bijna 95 meter lang en 215(!) meter hoog. Dit alles maakt dat het gevaarte 45000 ton weegt. In 1 minuut kan de machine tot 10 meter graven en op een hele dag kan het 76000 kubieke meter aan steenkool, stenen en aarde afvoeren. De machine wordt bediend door 5 mensen tegelijk

Het graafwiel heeft een diameter van 21,3 meter met daarop 20 gote scheppen. Elke schep kan 161 kubieke meter materiaal opnemen. Terwijl het graafwiel draait zal de graafarm traag heen en weer bewegen waardoor men hele wanden kan bewerken (zie video). De machine beweegt zich voort op 12 rupsbanden(8 vanvoor, 4 vanachter) met een snelheid van 0,54km/h.

De steenkool die de machine uit de grond haalt zal vertransporteerd worden op grote treinen richting centrales die de kolen verbranden en omzetten naar elektriciteit. En waar gaat een behoorlijk deel van deze elektriciteit naar toe? Vreemd genoeg terug naar de machine die zomaar eventjes 16.56 megawatt aan elektriciteit nodig heeft om te kunnen werken.


De Bagger 288




De 12 gigantische rupsbanden                      Het graafwiel + graafarm




Door een fout van de werknemers had de machine per ongeluk een bulldozer van 60 ton meegenomen...


Labels:

Koeling aangesloten op nieuwe module ISS

Gepost door Pieter Vandaele Comments
Sinds enkele uren hebben 2 astronauten van het ruimteveer Endeavour de nieuwe module, Tranquility , volledig aangesloten aan het ISS.

Robert Behnken en Nicholas Patrick begonnen vannacht om 3.20 uur aan hun ruimtewandeling waarbij hun eerste taak bestond uit het verbinden van de koeling van het ISS met de nieuwe module. In het ISS wordt gekoeld met Ammoniak waardoor de Astonauten voorzichtig moesten zijn met het giftig goedje. Ook werd er nog een ventilatiesysteem opgestart. De opvarenden hebben het luik van de Tranquility al geopend en zijn ook al begonnen materiaal naar Tranquility over te brengen. De landing van de Endeavour is voor zien op 22 februari.
Labels: ,

Bouw 2de Belgische windmolenpark van start

zaterdag 13 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
Gisteren is het officiele startschot gegeven voor de bouw van het tweede Belgische windmolen park op zee.

De onderneming Belwind, die het windmolenpark bouwt, liet eerder al de 55 funderingen plaatsen. Het windmolenpark zal zich 50km voor de kust van Zeebrugge vestigen op de Bligh-zandbank. Dat is nog verder dan het eerste Belgische windmolenpark gebouwd door C-power dat zich bevindt op de Thornthon-zandbank. Daar staan nu al 6 turbines.

Belwind liet de afgelopen maanden 55 grote buizen aanrukken die moest dienen al fundering. Deze werden gemaakt in de haven van Zeebrugge en door middel van sleepboten 50km in zee getrokken. Eénmaal daar aangekomen werden de buizen door een drijvende kraan, de HLV Svanen, in zee bebracht. Met haar 8700 ton hijsvermogen is de HLV Svanen 's werelds krachtigste drijvende kraan.
                                                                De HLV Svanen(klik voor grotere weergave)

50km in zee is vrij ver en dat maakte de hele operatie niet goedkoop. Op het land kan je rekenen voor 1 miljoen euro per Megawatt die men verkrijgt van de turbines. Op zee wordt dit al snel 4 miljoen euro ! Toch zullen deze windturbines hun geld opbrengen. Dit door de elektriciteitsverkoop aan de klant maar ook door overheidsubsidies.

De bouw van dit windpark zal in 2 fasen gebeuren. De eerste fase is nu bezig waarbij 55 turbines gebouwd zullen worden. In een tweede fase zullen er nog eens 55 windturbines gebouwd worden. Een totaal van maar liefst 110 windmolens ! De 110 turbines worden aangesloten op twee hoogspanningsstations op zee via 70 km aan zeekabels. Deze stations worden op hun beurt aangesloten op het Belgische hoogspanningsnet te Zeebrugge.
Labels:

Japanees Austronaut toont indrukwekkende foto's aarde

vrijdag 12 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
De Japanese astronaut Souichi Noguchi heeft enkele indrukwekkende foto's naar de aarde gestuurd. Noguchi die momenteel verblijft in het ISS heeft vanop een hoogte van meer dan 320km foto's genomen van belangrijke steden en bergen. Deze postte hij op zijn Tweeterpagina. Meer afbeeldingen vind je hier.

  
San Francisco's Golden Gate Bridge       Braziliaans Amazonewoud
Labels: ,

De chinese recordtrein CRH2 met topsnelheid 350km/h

Gepost door Pieter Vandaele Comments
Met de spoorverbinding tussen Wuhan en Guangzhou beschikt China over de snelste spoorverbinding ter wereld. De CRH2, die op deze verbinding rijdt, heeft een topsnelheid van 350km/h en is daarmee sneller dan de snelheidstrein in Frankrijk, Duitsland en Japan.

De CRH2 is gebaseerd op de E2-Kogeltreinen die eerder al in Japan reden. De Chinese fabrikant CSR Sifang heeft deze treinen echter onder handen genomen en mag nu de CRH2 bouwen.

De reistijd tussen Wuhan en Guangzou die voorheen 11 uur duurde is nu ingekort tot slechts 3uur. Het hele project heeft naar schatting 12 miljard euro gekost. China wil tegen 2012 18000km aan hogesnelheidsspoor in gebruik nemen. 8000 km moet aan 350km/h verreden worden.
Labels:

Virgin Racing, de ultieme design test?

woensdag 10 februari 2010 Gepost door Pieter Vandaele Comments
Virgin Racing heeft een tijdje geleden hun eerste Formule1-bolide, de VR-01, onthult voor het nieuwe seizoen. Toch is deze wagen helemaal anders ontwikkeld dan diegenen van de grote teams. Zo heeft het team geen windtunnel. Als oplossing maakt Nick Wirth, het technisch superbrein van het team, gebruik van computational fluid dynamics (CFD): een computermodel dat aerodynamicastromingen kan nabootsen, waardoor een windtunnel in principe eigenlijk helemaal niet nodig is.

Door middel van CFD kunnen ingenieurs vervolgens beter begrijpen hoe verschillende ontwerpen zullen presteren en hoe men kan reageren in veranderlijke situaties in verband met wind, mileu en andere circuits. Men kan specifieke onderdelen van de racewagen bekijken en de snelheid en luchtdruk van de wind berekenen wanneer deze over, onder en rond de wagen gaat. De onderzoekers kunnen zo de downforce, luchtweerstand en balans van de bolide bepalen. Uiteindelijk zullen zij de bekomen resultaten analyseren om zo tot de best mogelijke aerodynamische oplossing te komen.


CFD
Labels: